... ein interessantes Phänomen: in diesem Moment 14.821.213 klicks bei youtube auf das Video einer bis dato unbekannten Indie-Band aus aus Burlington in Ontario, die eine Nr 1 der deutschen Single-Charts kapert, noch nicht mal eine fertige Homepage hat und minimalistisch dies präsentiert:
Vier Typen und eine Blondine beugen sich über eine Gitarre. Und während einer den Rhythmus auf dem Korpus macht und drei auf dem Griffbrett spielen, wartet der Zuschauer auf den Haken an der Sache. Was bitte wird der fünfte gleich machen? Losröhren und die ganze schöne Nummer kaputtmachen? Blöd lachen? Nein, er setzt nur ein paar Akzente an der einzig freien Stelle des Gemeinschaftsinstruments: ganz oben. (Focus).
Man ahnt, welche Sorgen die alte Musikindustrie hat! Und jetzt mach ich bei diesem Hype auch mal mit und gebe den Tipp weiter:
Der andere Anspieltipp von meiner Tochter hier! Vielleicht wird das ja auch noch ein Hit (was immer heute ein Hit ist!?) ...
Un défi relevé par la Québécoise Térez Montcalm qui reprend les plus grandes chansons interprétées par l’américaine Shirley Horn dans son nouvel album Here’s to you.
On n’attendait pas vraiment Térez Montcalm dans ce registre, car ses deux premiers albums empruntaient autant au rock qu’au jazz.
Pourtant, la québécoise a su, sans renier sa personnalité, s’approprier le répertoire de Shirley Horn.
Autour d’elle, un impressionnant quintet: Outre la présence -précieuse- de l’ancien batteur de Shirley Horn, Steve Williams, on retrouve sur ce disque Gil Goldstein, Rufus Reid, Ernie Watts et Roy Hargrove. france-info
Die französische Photografin Fanny Latour-Lambert hat ein hübsches Video zu Pink Martini "Je ne veux pas travailler" veröffentlicht: A sweet french cliché, das in jeder Geste, jeder Bewegung und jedem Blick der jungen Frau mehr politische Sprengkraft enthält als das unerträgliche occupy-Geschwurbel und sowieso jede Äußerung der Frau Merkel (die TINA-mäßig nichts, aber auch gar nichts mehr zu tun hat mit dem, was Menschen wollen können ...)
Da müssen Sie mal reinhören: wunderbare FenderRhodesKlänge - wo gibt es das noch?
allmusic says: Borscht Belt Studies is Jamie Saft's first record on Tzadik since 2009's stellar Black Shabbis, a death metal meditation on the historical persecution and homelessness of the Jewish people. Obviously, Borscht Belt Studies is stylistically different. Saft returns to more familiar territory here, playing only piano and Fender Rhodes throughout. He is accompanied by Ben Goldberg's clarinet on six of 11 cuts, and by his current group, the New Zion Trio with bassist Larry Grenadier and drummer Craig Santiago, on one. Saft divides the album into musical sections that alternate by cut. Some compositions are based on blues, jazz, and Yiddish melodies, some in modern composition and vanguard classical music, and the closing track in reggae!
The set opens with "Issachar," with Saft on Rhodes playing a soulful jazz melody with Yiddish overtones with Goldberg, and vamping on the changes. This is contrasted with "Hellenville," an acoustic piano piece that delves into improvisation before resolving beautifully on variations of three sequential chords. "Pinkus" is a blues that Saft introduces on the Rhodes. His melodic invention, chord voicings, and harmonic restraint are feints when juxtaposed against his phrasing, colors, and the textural possibilities afforded by the instrument. When Goldberg enters, he extends Saft's lines almost exponentially. The most difficult piece here is "Jews for Joseph (Maneri)," but it is also one of the most satisfying, as a tribute to his advanced improvisation teacher. In duet with Goldberg, Saft explores various threads of microtonal improvisation based on Maneri's ideas, but he reflects back an extended harmonic line by paradoxically reining it in almost pointilistically; he moves that line further, almost imperceptibly, in increments, ending in a very different place than the point of origin. The dynamic exchanges between the duo in improvisation are instinctive. The set closes with "New Zion," the signature tune of Saft's new trio playing reggae jazz in near dub style (listen to Grenadier's rock-solid bassline). It's jazz all right, but it juxtaposes (with beautiful glissandi and ostinati) how close to reggae Yiddish folk song is as a form. It's a mysterious, labyrinthine piece that is a stunner in the end -- it reflects the rest of Borscht Belt Studies beautifully.
Die französische Photografin Fanny Latour-Lambert hat ein hübsches Video zu Pink Martini "Je ne veux pas travailler" veröffentlicht: A sweet french cliché, das in jeder Geste, jeder Bewegung und jedem Blick der jungen Frau mehr politische Sprengkraft enthält als jeder Auftritt der Frau Merkel!
... sind zuweilen schwer zu finden: Das Musikjahr 2011 war bislang nicht gespickt mit Höhepunkten, schon gar nicht im Bereich der Singles. Doch Erlösung ist da: Mit einer beeindruckenden Reihe von 7inch-Kunstwerken wird Van Dyke Parks den 45s-Jahrgang im Alleingang retten. Garantiert. Zwei dieser Meisterstücke sind bereits erschienen (und bei großen deutschen Onlineshops vorläufig ausverkauft), vier weitere werden im Laufe des Jahres folgen, auf eigenem Label und mit Logo von Art Spiegelman. Der Pulitzer-Preisträger Spiegelman (berühmt für sein Graphic Novel 'Maus') illustrierte auch gleich das beeindruckende Cover für 'Wall Street / Money Is King'.
'Wall Street', mit großer Instrumentierung wie ein Gershwin-Stück und einem untrüglichen Gespür für Theatralik und Dramaturgie, beginnt lyrisch mit dem Geschnatter eines harmlosen Arbeitstages, bevor die Geschäftsgespräche abgelöst werden von Asche, Blut und dem Bild eines Paares, das hinabfällt auf den Gehsteig. Ein 9/11-Song. Auf 'Money Is King' erzählt Parks zu Calypso-Wonnen einige unumstößliche Weisheiten über das Leben der Reichen und Armen: He can commit murder und get off free, and live in the governor´s company. But if you are poor, the people tell you Shoo! / And a dog is better than you. schreibt whiskey-soda.de .
Andere Rezensionen fand ich nicht; - die Kompositionen sind aber unbedingt hörenswert! "Wall Street" findet sich auch auf einem interessanten Brain-Wilson-Tribute-Album, das der Zeitschrift Uncut beigelegen haben muss. Diese Perle konnte ich im Netz nicht finden, aber die tollen Kompositionen von Van Dyke Parks können Sie hier hören: Simfy: Wall Street/Money is King von Van Dyke Parks
John Zorn recorded Kristallnacht in November 1992, his premiere work of radical Jewish culture, featuring a suite of seven compositions reflecting the infamous Night of Broken Glass in late 1938 where Jews were targets of violence and destruction in Germany and Austria. The experience prompted Zorn to further explore his Jewish heritage and composing using Jewish musical styles. Zorn then set himself the task of writing 100 compositions within a year incorporating klezmer styles with his already broad musical palette. Within three years, the number of compositions had grown to 200 and became known as the first Masada book. Zorn has stated:
The project for Masada was to create something positive in the Jewish tradition something that maybe takes the idea of Jewish music into the 21st century the way jazz developed from the teens and 1920s into the '40s, the '50s, the '60s and on...
... My initial plan was to write 100 tunes in a year that touched upon the Jewish tradition and that was an interesting challenge. It was really fun as a composer to come home and write a something that could be finished sometimes in 10 minutes, sometimes in an hour or sometimes an evening...
... The Masada songbook was really something that was like the Irving Berlin songbook or the Burt Bacharach songbook or the Thelonious Monk songbook. Here's another lifetime for me. So when I look at what's been accomplished in the world of Masada, it's kind of unbelievable. Of course I had no idea at the times I started. My initial idea was to write a hundred tunes. And then I ended up writing over 200 for the first book and then performed it countless time for years.
In 2004, Zorn began composing the second Masada Book, 'The Book of Angels', resulting in an additional 300 compositions. Zorn has stated:
After 10 years of performing the first book, I thought 'Maybe it'd be nice to write some more tunes.' And I wrote 300 more tunes. When I started writing those it was 'Let's see if I can write a hundred songs in a month this time.' I've been working on these scales and playing these tunes all this time. In the back of my head somewhere are lodged all kinds of new ideas. Let's see if I can come up with 100 tunes in a month instead of in a yr. So in the first month, I popped out a hundred tunes; the second month, another hundred; in the third month, a third 100 tunes. I had no idea that was going to happen.
"Es gibt so viele Arschloch-Typen wie es menschliche Funktionen, Tätigkeiten und Interessengebiete gibt. Und auf jedem Gebiet kann das Verhältnis von AQ zu IQ ein anderes sein. Kein noch so kopfdenkerisches Verhalten bei einem Thema bietet Gewähr dafür, dass nicht schon beim nächsten der Arschdenk mit voller Wucht einsetzt."
Charles Lewinsky, Der A-Quotient
Wise Man Says II
"The illusion of freedom will continue as long as it's profitable to continue the illusion. At the point where the illusion becomes too expensive to maintain, they will just take down the scenery, they will pull back the curtains, they will move the tables and chairs out of the way and you will see the brick wall at the back of the theater."
Frank Zappa
Haftungsausschluss
The music featured on this blog is, of course, for evaluation and promotion purposes only. If you like what you hear then go out and try and buy the original recordings or go to a concert... or give money to a down on his luck musician, or sponsor a good busker, it may be the start of something beautiful.
If your music is on this blog and you wish it removed, tell us and it shall be removed.